Klasseledelse
Kravet til den moderne skole er at skabe rammen for et læringsmiljø, hvor eleven kan tilegne sig kvalifikationer og kompetencer. Udfordringen for den moderne lærer er at tage den gode autoritet på sig og indtage klasseværelset. Derudover skal læreren samtidig også tage ledelse på både elevens læringsproces og kompleksiteten af elevernes optagetheder. Hensigten med modulet er at give deltagerne mulighed for at navigere konstruktivt mellem læring og ledelse og skærpe evnen til at møde eleven inkluderende. At få et nyt syn på egen praksis og blive bevidst om nye handlemuligheder.
Modulbeskrivelse i pdf-format. Hent nederst på siden.
Indhold:
Den gode autoritet – generobring af fagligheden:
- Lærergerningen som et ledelsesanliggende
- Fagfaglighed og relationsfaglighed
- Symmetri og asymmetri som positionsredskaber
- Inklusion som strategi
Klasseledelse set i et individuelt og teammæssigt perspektiv:
- Det senmoderne barns måde at lære på
- Ledelse på egen og andres læring
- Tage ledelse på kompleksiteten af elevernes optagetheder
- Rammesætning for elevernes udvikling af kvalifikationer og kompetencer
Metakompetence som styringsredskab; den moderne lærers GPS:
- At kunne sætte fokus
- At kunne udvide og afgrænse problemstillinger
- At kunne dobbelt_lytte
- At kunne holde overblikket med øje for detaljen
Udbytte
- Kompetence til at indtage klasseværelset
- Kompetence til at bevæge sig i kaos og retningsbestemme rummets energi
- Kompetence til at kunne ispilsætte elevernes forskellige optagetheder konstruktiv
- Kompetence til at agere sikkert i rollen som klasseleder og teamlærer